Autyzmnews.pl

Informacje, badania, aktualności o autyzmie

Aktualności

Witaminy z grupy B: brygada do zada specjalnych

Witaminy z grupy B: brygada do zada specjalnych


Dla przyszych mam

Witamina B9 to nic innego jak kwas foliowy, zalecany szczeglnie paniom w ciy. Nie bez powodu. Dba o prawidowy rozwj ukadu nerwowego i przekazywanie cech dziedzicznych u dzieci rozwijajcych si w onie mam. Ma specjalne zasugi w zapobieganiu znieksztaceniom cewy nerwowej, ktre mog prowadzi chociaby do niewyksztacenia si mzgu u podu. Ma wpyw take na mas i dalszy rozwj malucha po porodzie. Najistotniejszy jest nie tylko w okresie ciy (szczeglnie w pocztkowych miesicach), ale ju na trzy miesice przed planowanym poczciem. Dlatego warto o nim pomyle zawczasu. W tym przypadku wskazana jest suplementacja – dawki naley uzgodni z lekarzem. Ze wzgldu na to, e nie wszyscy planujemy cie z terminarzem w rku, specjalici zalecaj profilaktyczne zwikszenie dawek kwasu foliowego przez kobiety w wieku rozrodczym. Na wszelki wypadek.

Krlowa optymizmu

Nie starasz si o dziecko albo nawet nie jeste kobiet? Nie ma lekko, i ty powiniene pamita o witaminie B9. Potrzebujemy jej wszyscy. Z rnych wzgldw. Zacznijmy od tego, e to niestrudzona bojowniczka o nasz optymizm. Strzee prawidowego funkcjonowania ukadu nerwowego i mzgu w trakcie caego ycia. Przyczynia si do powstawania dwch szczeglnie istotnych dla naszego samopoczucia i napdu yciowego neuroprzekanikw: serotoniny i noradrenaliny. Serotonina uspokoi, zagwarantuje dobry sen. Noradrenalina, wrcz przeciwnie: pobudzi ci do dziaania, da energetycznego kuksaca. Razem stanowi idealny duet.

Czerwone krwinki, ukad pokarmowy i jako mskiego nasienia

Kwas foliowy wspomaga procesy krwiotwrcze, bierze udzia w produkcji czerwonych krwinek. Bywa stosowany jako cz kuracji w przypadku anemii. Jest rwnie potrzebny przy tworzeniu soku odkowego, a wic wspomaga ukad pokarmowy i prac jelit, odka i wtroby.

Drodzy panowie, gdy staracie si o potomka, nie tylko wasze partnerki powinny szczeglnie zwraca uwag, by kwasu foliowego nie zabrako w diecie. Witamina dba rwnie o jako mskiego nasienia.

To wci nie wszystkie funkcje witaminy – prawdopodobnie moe mie udzia w zatrzymaniu rozwoju zmian nowotworowych, bd nawet ich cofniciu. Zmniejsza ryzyko zachorowalnoci w przypadku raka macicy.

Gdzie szuka witaminy B9?

Nazwa kwasu foliowego pochodzi od aciskiego sowa “folium”, czyli “li”. Wszystko przez to, e witamin pozyskano z lici szpinaku. Szpinak jest jednym z lepszych jej rde, dlatego aby zaspokoi zapotrzebowanie, moesz si raczy szpinakowymi farszami, sosami (choby do pierogw, nalenikw czy misnych rolad) czy saatkami ze wieymi limi. Nie przekniesz szpinaku w adnej formie? Nic straconego. Kwasu foliowego moesz szuka take innych liciastych warzywach tj. saata, kapusta, brukselka, a take brokuach i kalafiorze. Wolaby co konkretniejszego? Signij po wtrbk, tka jaj, soczewic czy produkty penoziarniste. Wybr naley do ciebie.

Od niedoboru do nadmiaru

Niedobory kwasu foliowego najczciej wystpuj u kobiet w ciy, osb starszych oraz dzieci – szczeglnie tych nadpobudliwych. Do tych odczuwalnych objaww niedoborw zalicza si m. in. przemczenie, problemy z koncentracj, pamici, bezsenno i nadpobudliwo, zaburzenia trawienne, stany zapalne w obrbie jamy ustnej, a take zahamowanie wzrostu u dzieci i modziey. Do tych niekoniecznie widocznych – zatrzymanie odbudowy komrek w organizmie i ma ilo czerwonych ciaek we krwi.

Co jeli witaminy B9 zaczyna by za duo? Po czci jest przechowywana w wtrobie, ale wikszo tego, co ponad stan – wydalamy z moczem. O nadmiarze mog wiadczy m. in. alergiczne odczyny skrne. Spoywanie ponad 15 mg witaminy dziennie (czyli ponad 3-krotnie wicej ni zaleca si kobietom w ciy) moe przyczyni si do zaburze ukadu nerwowego i pokarmowego.

Oby si prawidowo przyswoia…

Wrogami witaminy B9 s m. in. wysoka temperatura, alkohol, kofeina, stres, rodki antykoncepcyjne czy choroby wtroby. Do jej uaktywnienia potrzebna jest nasza kolejna bohaterka – witamina B12, dlatego te dwie przedstawicielki rodu B, warto spoywa w parze. O witaminie B12 czytaj w kolejnym slajdzie.

Inne nazwy: kwas foliowy, folacyna, witamina B11, witamina M



Źródło artykułu

Udostępnij