Autyzmnews.pl

Informacje, badania, aktualności o autyzmie

Aktualności

Witamina B2. Właściwości, działanie, niedobór, dieta i suplementy – Zdrowie Wprost

Witamina B2. Właściwości, działanie, niedobór, dieta i suplementy – Zdrowie Wprost



Witamina B2, inaczej ryboflawina, jest jedną z witamin z grupy B, rozpuszczalnych w wodzie. Jej działanie jest podobne, jak innych witamin z tej grupy – ma ogromny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. To jednak nie jedyna jej funkcja, ponieważ każda witamina z grupy B zasługuje na uwagę i każda czymś się różni. Dlatego tak ważne jest przyjmowanie wszystkich witamin z grupy B. Najłatwiej zapobiegać ich niedoborom, stosując kompleksowe suplementy diety, zawierające wszystkie 8 witamin z grupy B.


Rozpuszczalne w wodzie witaminy są przenoszone przez krwioobieg, a to, co nie jest potrzebne, wydala się z organizmu z moczem. Oznacza to, że osiągnięcie zbyt wysokiego poziomu tej witaminy jest bardzo trudne.

Witamina B2 – właściwości i działanie


Witamina B2 jest związkiem niezbędnym do prawidłowej pracy całego organizmu. Oto kilka jej głównych funkcji:


  • jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego,

  • wspiera pracę układu odpornościowego,

  • wspiera regenerację tkanek,

  • absorbuje i aktywuje żelazo, kwas foliowy i witaminy B1, B3 i B6,

  • wraz z witaminą A zapobiega rozwojowi zaćmy,

  • uczestniczy w procesach przemiany materii,

  • bierze udział w produkcji niektórych hormonów,

  • przeciwdziała depresji,

  • jest odpowiedzialna za dobry stan naczyń krwionośnych, błon śluzowych, śluzówki przewodu pokarmowego i skóry.


Czytaj też:
Jak uzupełnić niedobór witaminy K?

Witamina B2 – niedobór


O niedobór witaminy B2 bardzo trudno. Występuje głównie u osób bardzo niedożywionych i jeśli się pojawi, to najprawdopodobniej organizmowi brakuje także wielu innych witamin. Niedobór może też wystąpić u osób, które zmagają się zaburzeniami wchłaniania lub spożywają dużo alkoholu.

Do objawów niedoboru zalicza się:


  • pęknięcie skóry w kącikach ust,

  • wysuszone i popękane usta,

  • suchą skórę,

  • owrzodzenia w obrębie ust i języka,

  • niedokrwistość w wyniku niedoboru żelaza,

  • nadwrażliwość na światło.


Czytaj też:
Sprawdź, czy możesz cierpieć na niedobór biotyny

Witamina B2 – dieta i suplementacja


Na szczęście witaminę B2 znajdziemy zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Prowadząc zdrową dietę, bogatą w różnorodne produkty spożywcze raczej nie dopuścimy do niedoboru witaminy B2. Znajdziemy ją np. w:


  • nabiale,

  • serach,

  • jajach,

  • wątróbce wieprzowej,

  • nasionach,

  • awokado,

  • grzybach,

  • dyni,

  • drożdżach,

  • orzechach,

  • produktach pełnoziarnistych,

  • warzywach.


Witamina B2 jest rozpuszczalna w wodzie, więc gotowanie żywności może spowodować jej utratę.


Przed rozpoczęciem suplementacji należy skonsultować się z lekarzem, ponieważ witamina B2 może wchodzić w interakcję z niektórymi lekami. Zdarza się też, że lekarz sam zaleci suplementację, jeśli przyjmowane leki mogą wpływać negatywnie na przyswajanie też witaminy.


Czytaj też:
Dlaczego warto suplementować witaminę B12?





Źródło artykułu

Udostępnij