Autyzmnews.pl

Informacje, badania, aktualności o autyzmie

Aktualności

Witaminy z grupy B – wspomaganie układu nerwowego… i nie tylko – Rodzina Zdrowia – Rola witamin w życiu człowieka

Witaminy z grupy B – wspomaganie układu nerwowego… i nie tylko – Rodzina Zdrowia – Rola witamin w życiu człowieka


Witaminy z grupy B – wspomaganie układu nerwowego… i nie tylko

Autor:Modest Wilamowski | 19.04.2021

Witaminy to zbiorcze określenie substancji mających żywotne znaczenie dla funkcjonowania całego naszego organizmu. Ciężko wymienić pracę organów, która nie byłaby wspomagana – lub wręcz warunkowana – obecnością określonych witamin. Związki te mają wpływ na układ nerwowy, serce, skórę, układ naczyniowy, wzrok, kości. Łączą się ze zdrowym przebiegiem ciąży, regulują prawidłowe spalanie tłuszczów, poprawiają odporność… wymieniać można bez końca. Problem w tym, że – poza nielicznymi wyjątkami – nasz organizm nie jest w stanie wytwarzać witamin samodzielnie. Oznacza to, że musimy dostarczać je wraz z pożywieniem lub jako suplementy diety.

Grupa B – szeroka gama naturalnych ochraniaczy

Jednymi z ważniejszych funkcji witamin są ochrona przed szkodliwym działaniem wolnych rodników oraz występowanie w charakterze biokatalizatorów (naturalnych wyzwalaczy) procesów, które zachodzą w naszym organizmie. Ciężko byłoby wskazać, które z witamin są „ważniejsze” – potrzebujemy wszystkich, aby uniknąć poważnych problemów zdrowotnych – jednak wyjątkowo bogatą i istotną grupą witamin jest grupa B.

Witaminy z grupy B są między innymi niezbędne w procesie wytwarzania czerwonych krwinek (a także wspomagają prawidłowe funkcjonowanie całego układu kostnego), ponadto utrzymują w dobrej kondycji skórę i błony śluzowe, mają wpływ na nasz wzrok. Biorą udział w procesie wykorzystania energii z pożywienia i w produkcji chroniących organizm przeciwciał.

Nietrwałe witaminy

Wspólnym mianownikiem witamin z grupy B – oprócz ich indywidualnych właściwości – jest pozytywny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. Substancje te nie są trwałe, nie są magazynowane i nie kumulują się w organizmie, więc nie ma ryzyka zatrucia się nimi (chociaż oczywiście nadmiar nie jest sytuacją pożądaną). Z drugiej strony, fakt ten może sprzyjać groźnym w skutkach niedoborom.

Niedobory witamin z grupy B niosą poważne konsekwencje dla naszego zdrowia, zróżnicowane pod kątem intensywności. Na przykład lekkie deficyty witaminy B1 (tiaminy) skutkują obniżeniem nastroju, sennością i uczuciem zmęczenia – symptomami łatwymi do zbagatelizowania. Jednak, gdy deficyt jest poważny, w skrajnych przypadkach doprowadzić może do choroby beri-beri objawiającej się zanikiem mięśni, zmianami skórnymi i zaburzeniami psychicznymi. Lub przykład witaminy B6 (pirydoksyny), której ostre niedobory mogą skutkować kamicą nerkową, poważnymi zaburzeniami neurologicznymi, a u dzieci zaburzeniami rozwoju i padaczką.

OBJAWY NIEDOBORU WITAMINY B12

Witaminy – substancje egzogenne

Wpływ pożywienia na zdrowie obserwowali już starożytni, ale same witaminy odkryte zostały na przestrzeni ostatnich stu lat. Są to dla ludzi substancje egzogenne – oznacza to, że nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie ich wytwarzać (lub wytwarza ich za mało). Aby zapobiegać wspomnianym wcześniej konsekwencjom niedoborów, musimy dostarczać organizmowi witaminy wraz z pokarmem. Które produkty spożywcze bogate są w witaminy z grupy B?

Przede wszystkim jaja, a zwłaszcza żółtka (wszystkie witaminy grupy poza B1). Doskonałym źródłem witamin z grupy B są także pełne ziarna zbóż, drożdże czy wątróbka; bogate są również nabiał, soja czy świeże jarzyny.

Zwracaliśmy wcześniej uwagę, że witaminy są substancjami nietrwałymi – część z nich ulega rozpadowi pod wpływem niskiej bądź wysokiej temperatury. Witamina B2 (odporna na gorąco) nie przetrwa wystawienia na promieniowanie ultrafioletowe – czyli światło słoneczne; z kolei witamina B12 w ogóle nie występuje w roślinach (wedle ostrożnych szacunków ponad 90 proc. wegetarian cierpi na jej brak).

Jak zapewnić sobie dopływ witamin

Oczywiście pierwszą odpowiedzią jest zbilansowana, bogata w zdrowe składniki odżywcze dieta. Co jednak, jeśli konkretnych produktów nie lubimy, nie mamy do nich dostępu lub zwyczajnie nie chcemy ich jeść? Jak sprawić, by nasz organizm otrzymywał wszystkie mikroelementy, jeśli nie kontrolowaliśmy sposobu przechowywania czy obróbki produktów; jeśli nie badamy każdego kęsa pożywienia pod kątem zawartości witamin?

Z pomocą przychodzą suplementy diety – źródła witamin i mikroelementów, które uzupełnią codzienne posiłki o dobraną dawkę niezbędnych składników. W przypadku witamin grupy B wyróżniającym się produktem są suplementy Rodzina Zdrowia. Osobom zagrożonym zwiększonymi niedoborami poleca się zaś Rodzina Zdrowia Vitaminum B Complex – zawierający skoncentrowaną dawkę witamin z grupy B.

KTO POWINIEN SUPLEMENTOWAĆ WITAMINĘ B12?


Osoby nadużywające alkoholu



Osoby powyżej 50. roku życia


Osoby z problemami z tarczycą

Żyjmy zdrowo

O fundamentalnej roli witamin w funkcjonowaniu naszego organizmu nie trzeba nikogo przekonywać. Kluczowe w naszym podejściu do zdrowia powinno być uważne, świadome żywienie – dostarczanie wszystkich składników, których potrzebuje nasze ciało. W sytuacjach, gdy pozyskanie ich z codziennej diety jest ograniczone lub niemożliwe – warto sięgnąć po uzupełnienie w postaci suplementów zapobiegających groźnym w skutkach niedoborom.

_Konsultacja merytoryczna: lekarz medycyny Ewa Nargiełło_



Źródło artykułu

Udostępnij