Autyzmnews.pl

Informacje, badania, aktualności o autyzmie

Aktualności

Witaminy i składniki, których potrzebuje nastolatek, dorosły i senior – Rodzina Zdrowia – Rola witamin w życiu człowieka

Witaminy i składniki, których potrzebuje nastolatek, dorosły i senior – Rodzina Zdrowia – Rola witamin w życiu człowieka


Najważniejsze witaminy dla człowieka

Autor:Agnieszka Gotówka | 08.04.2021

O tym, że witaminy są niezwykle ważne dla organizmu, wie każdy. Kiedy dopada nas przeziębienie, nie bez powodu sięgamy po witaminę C. Problem łamliwych włosów i suchej skóry łączymy z brakiem witaminy A. Ale każda z nich pełni w organizmie również wiele innych funkcji.

Witaminowe fakty:

• Witaminy muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Wyjątkiem jest witamina D, która syntetyzowana jest na skórze pod wpływem promieni słonecznych.

• Zapotrzebowanie na witaminy zależy od cech osobniczych, wieku oraz stanu zdrowia.

• Wiele osób cierpi na niedobory witaminowe, co ma najczęściej związek ze źle zbilansowaną dietą. Konieczna jest wówczas suplementacja.

• Witaminy z grupy B to różnorodna grupa związków, z których najważniejsze to: witamina B1 – tiamina, witamina B3 (lub inaczej witamina PP) – niacyna, witamina B5 – kwas pantotenowy, witamina B6 – pirydoksyna, witamina B9 – kwas foliowy i witamina B12 – kobalamina.

Witaminy dzielimy na:

• rozpuszczalne w wodzie (witamina C i witaminy z grupy B),

• rozpuszczalne w tłuszczach (witaminy: A, D, E, K).

Witamina A:

• Są dwie jej postaci: retinol i beta-karoten.

• Źródłem retinolu są produkty pochodzenia zwierzęcego, beta-karotenu – warzywa o zielonych liściach oraz warzywa i owoce o żółtej, pomarańczowej i czerwonej barwie.

• Ma istotny wpływ na nasz wygląd, m.in. zapobiega łamliwości włosów i paznokci.

• Zwiększa m.in. liczbę limfocytów T i B, co skutkuje lepszą odpornością organizmu.


Witaminy z grupy B:

• Są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

• Biorą udział w procesie wytwarzania czerwonych krwinek.

• Pozwalają utrzymać w dobrej kondycji skórę, włosy i paznokcie.

• Ich wchłanianie w znacznym stopniu upośledza nadużywanie alkoholu.

• Witamina B1 jest niezwykle ważna dla prawidłowej pracy serca i układu krążenia.

• Odpowiednia ilość kwasu foliowego (witaminy B6) w organizmie matki zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju wad wrodzonych mózgu i szpiku kostnego u płodu.


Witamina C:

• Inne nazwy witaminy C to: kwas askorbowy, kwas askorbinowy czy kwas L-askorbinowy.

• To jeden z istotniejszych naturalnych antyoksydantów występujących w żywych komórkach. Neutralizuje nadmiar szkodliwych wolnych rodników, które mogą przyczyniać się do uszkadzania białek, lipidów i DNA.

• Jest to witamina bardzo nietrwała, wrażliwa m.in. na wysoką temperaturę.

• Wspomaga przyswajanie żelaza niehemowego.

• To często stosowany dodatek do żywności (o oznaczeniach E300-E304 oraz E315), który zapobiega procesom utleniania.


Witamina D:

• To zespół różnych związków chemicznych, wśród których na uwagę zasługują dwa: witamina D2 (ergokalcyferol) i witamina D3 (cholekalcyferol).

• Jest niezbędna dla metabolizmu kości i gospodarki wapniowo-fosforanowej.

• Ma bardzo duży wpływ na układ immunologiczny: hamuje rozwój stanu zapalnego, zapobiega rozwojowi chorób autoimmunologicznych, zmniejsza częstotliwość występowania infekcji dróg oddechowych.

• Określa się ją mianem witaminy słońca: organizm wytwarza ją na skórze pod wpływem promieni słonecznych.

• W Polsce od października do marca praktycznie niemożliwa jest naturalna synteza witaminy D, stąd w każdej grupie wiekowej zaleca się suplementację, np. preparatem D3 Optima Rodzina Zdrowia.


Witamina E:

• Jest silnym przeciwutleniaczem.

• Określa się ją mianem „witaminy młodości”: dzięki jej właściwościom można skutecznie opóźnić proces starzenia się organizmu.

• Ma wpływ na płodność.

• Spowalnia proces starzenia się skóry. Ma właściwości wygładzające oraz przyspiesza proces gojenia się ran.

• Chroni przed powstawaniem blaszek miażdżycowych i rozwojem miażdżycy.

• Przyczynia się do zapobiegania chorobom serca i układu krwionośnego.

• Zmniejsza ryzyko rozwoju chorób neurodegeneracyjnych: Parkinsona czy Alzheimera.


Witamina K:

• To bardzo ważny czynnik biorący udział w procesie krzepnięcia krwi.

• Jest syntetyzowana przez bakterie jelitowe.

• Odgrywa ważną rolę w ochronie zdrowia kości (zmniejsza ryzyko złamań, zwłaszcza u seniorów).

• Wraz z witaminą D3 jest niezbędna do skutecznej mineralizacji kości, dlatego warto przyjmować preparaty, w których składzie znajdziemy obie witaminy, np. Rodzina Zdrowia D3+K2 Optima.

• Zapobiega zwapnieniom tętnic, dzięki czemu są bardziej elastyczne.

• Zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy.

Witamina A:

• Są dwie jej postaci: retinol i beta-karoten.

• Źródłem retinolu są produkty pochodzenia zwierzęcego, beta-karotenu – warzywa o zielonych liściach oraz warzywa i owoce o żółtej, pomarańczowej i czerwonej barwie.

• Ma istotny wpływ na nasz wygląd, m.in. zapobiega łamliwości włosów i paznokci.

• Zwiększa m.in. liczbę limfocytów T i B, co skutkuje lepszą odpornością organizmu.



Źródło artykułu

Udostępnij