Autyzmnews.pl

Informacje, badania, aktualności o autyzmie

Aktualności

Depresja – jakich objawów nie bagatelizować u najmłodszych

Depresja – jakich objawów nie bagatelizować u najmłodszych


Pandemia przyczyniła się do pogorszenia stanu zdrowia psychicznego młodzieży. Jak przekonują eksperci, rozpoznanie objawów depresji u dziecka jest możliwe przez rodzica, kolegów czy nauczycieli, jeżeli dokładnie obserwują, co się dzieje z dzieckiem. Depresji można także w zapobiegać, a istotną rolę odgrywa tu …aktywność fizyczna.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) około 50  proc. wszystkich zaburzeń zdrowia psychicznego, prowadzących do nadużywania środków psychoaktywnych, agresji i przemocy oraz innych zachowań antyspołecznych ma swój początek w okresie dojrzewania. W Polsce na zaburzenia depresyjne choruje ok. 1 mln osób (2,6 proc. kobiet i 2 proc. mężczyzn).

Jak podkreśla psychiatra, prof. dr hab. n. med. Filip Rybakowski pandemia koronawirusa przyczyniła się do pogorszenia stanu zdrowia psychicznego młodzieży, ponieważ młodzież spędzała większość czasu przed komputerem. – Kontakty towarzyskie niemal w całości zostały przeniesione do sieci. Brakowało istotnego elementu, który zapobiega depresji, czyli aktywności fizycznej- dodaje. Jednocześnie wskazuje, że możemy zapobiegać depresji m.in. poprzez aktywność fizyczną. – To czynnik, który powoduje, że ok. 30-40 proc. przypadków możemy zredukować to ryzyko – przekonuje psychiatra.

Prof. F. Rybakowski zwraca uwagę że zdrowie psychiczne to coś więcej niż tylko brak choroby psychicznej. – Depresja oznacza coś innego w potocznej rozmowie, bo myślimy o stanie obniżonego nastroju, smutku. W sensie klinicznym to przewlekły stan, trwający ponad 2 tygodnie, gdy funkcjonowanie jest znacząco zaburzone. Nie mamy siły, energii, jesteśmy przepełnieni smutkiem, nasz sen jest zaburzony, nie mamy apetytu. Charakterystycznym objawem jest niezdolność do odczuwania przyjemności. Rzeczy, które do tej pory sprawiały nam przyjemność, w depresji już nie dają tego odczucia. Do typowych objawów należą problemy ze spaniem lub odżywianiem, brakiem apetytu lub „zajadaniem stresu” – wyjaśnia ekspert.

Jeżeli chcodzi o depresję, to występuje u dzieci od 5, 6 roku życia. Największy wzrost zachorowań obserwuje się jednak u młodzieży.

– Rozpoznanie przez rodzica, kolegów, nauczycieli jest możliwe, gdy przyjrzymy się dokładnie zachowaniu danego dziecka, które wycofało się z kontaktów, straciło zainteresowania – zaznacza prof. F. Rybakowski.

 

Trzy filary

Psycholog Anna Napiórkowska mówił z kolei o trzech filarach, na których opiera się dobre funkcjonowanie dzieci. Są to rodzina, edukacja, kontakty rówieśnicze. Pandemia wpłynęła negatywnie na wszystkie trzy obszary i spowodowała nasilenie lęków oraz przebodźcowanie dzieci powodujące problemy z koncentracją i pamięcią.

– Najbardziej podczas pandemii ucierpiała nauka kompetencji społecznych, ponieważ poprzez naukę zdalną przekaz był jednostronny – ocenia psycholog.

Jak przekonuje, aby wykryć problemy ze zdrowiem psychicznym i objawy depresji, należy uważnie obserwować, co dzieje sie z dziećmi. słuchać i być uważnym na wszelkie zmiany w zachowaniu dzieci. 

Depresja i zdrowie psychiczne

Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia zdrowie psychiczne oznacza nie tylko brak zaburzeń czy choroby, ale także potencjał psychiczny, umożliwiający jednostce zaspokojenie swoich potrzeb, osiąganie sukcesów, czerpanie radości i satysfakcji z życia, zwiększający zdolność rozwoju, uczenia się, radzenia sobie ze zmianami i pokonywania trudności, a także sprzyjający nawiązywaniu i utrzymywaniu dobrych relacji z innymi ludźmi oraz aktywnemu udziałowi w życiu społecznym.

Najważniejsze komponenty zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży to:

  • zdolność do doświadczania i wyrażania emocji, takich jak radość, smutek, gniew, przywiązanie, we właściwy i konstruktywny sposób.
  • pozytywna samoocena, szacunek dla innych, głębokie poczucie bezpieczeństwa, zaufanie do siebie i świata.
  • zdolność do funkcjonowania w rodzinie, grupie rówieśniczej, szkole i społeczności.
  • zdolność do inicjowania i podtrzymywania głębszych relacji (miłość) oraz uczenia się funkcjonowania w świecie w sposób produktywny.

 

Niepokojące objawy

Depresja nie pozwala normalnie pracować, uczyć się, jeść, spać. Pojawia się uczucie bezsilności, bezradności, unikamy spotkań ze znajomymi, towarzyszy nam ciągłe uczucie zmęczenia – wylicza NFZ, który tematowi depresji poświęcił jeden z odcinków swojego cyklu „Środy z profilaktyką”.

Najczęstsze objawy depresji to:

  • przewlekły stan obniżenia nastroju;
  • dominującym odczuciem jest smutek i przygnębienie;
  • zaburzenia apetytu nadmierne zajadanie się lub brak apetytu;
  • brak odczuwania przyjemności;
  • problemy ze snem;
  • poczucie bezsilności, bezsensu życia;
  • wahania nastrojów.

Czynniki chroniące przed rozwojem problemów w obszarze zdrowia psychicznego i zaburzeń u dzieci, związane ze szkołą:

  • poczucie przynależności (więź ze szkołą);
  • pozytywny klimat szkoły;
  • prospołecznie nastawiona grupa rówieśników;
  • wymaganie od uczniów odpowiedzialności i udzielania sobie wzajemnej pomocy;
  • okazje do przeżycia sukcesu i rozpoznawania własnych osiągnięć;
  • zapobieganie przez placówki szkolne przemocy.

Profilaktyka

Aby zadbać o zdrowie psychiczne i zapobiegać depresji powinniśmy prowadzić zdrowy styl życia, a w szczególności:

  • dbać o wypoczynek, wysypiać się regularnie (starajmy się chodzić spać o regularnej porze i zapewnijmy sobie osiem godzin snu);
  • prowadzić aktywny tryb życia ruch i wysiłek fizyczny to najlepszy środek antydepresyjny, stymuluje wytwarzanie w mózgu endorfin, hormonu dobrego samopoczucia, którego poziom spada w stanie depresyjnym;
  • zdrowo się odżywiać niektóre pokarmy mają w sobie naturalne składniki zapobiegające obniżonemu nastrojowi i pomagające przywrócić dobre samopoczucie;
  • podtrzymywać swoje kontakty z przyjaciółmi i znajomymi.

Jak rodzice i opiekunowie mogą uchronić dzieci przed zaburzeniami psychicznymi i depresją?

  • starajmy się słuchać dziecka i szanować jego zdanie, rozmawiajmy z dziećmi o problemach, o tym, co dzieje się w szkole oraz poza nią;
  • obserwujmy i zwracajmy uwagę na wszelkie zmiany w aktywności dziecka;
  • spędzajmy jak najwięcej czasu razem, pomagajmy organizować czas wolny, ograniczmy czas dziecka przed ekranem komputera;
  • pilnujmy prawidłowej higieny dnia spania, aktywności fizycznej.

Źródło: NFZ





Źródło artykułu

Udostępnij