Autyzmnews.pl

Informacje, badania, aktualności o autyzmie

Aktualności

Witamina H – właściwości i źródła występowania…

Witamina H – właściwości i źródła występowania…



Witamina H - właściwości i źródła występowania
Zdjęcie ilustracyjne
Fot. AdobeStock

Witamina H jest jedną z najpopularniejszych witamin występujących w przyrodzie. Pod tą nazwą kryje się biotyna, czyli związek chemiczny z grupy witamin B. Biotyna odgrywa wiele ważnych ról w organizmie, a znana jest przede wszystkim ze swoich drogocennych właściwości dla włosów, skóry i paznokci. Sprawdź funkcje i naturalne źródła występowania witaminy H.

Witamina H – funkcje w organizmie


Witamina H (inaczej biotyna lub witamina B7) należy do witamin z grupy B – związków chemicznych rozpuszczalnych w wodzie. Do najważniejszych funkcji biotyny zaliczamy:


  • wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego,
  • regulację działania układu odpornościowego,
  • wspomaganie przemiany materii – witamina H jest niezbędna do prawidłowego metabolizmu białek i węglowodanów, reguluje także syntezę kwasów tłuszczowych,
  • obniżanie poziomu glukozy we krwi,
  • wspomaganie prawidłowego funkcjonowania tarczycy,
  • regulację procesów krzepnięcia krwi,
  • utrzymanie w dobrej kondycji włosów, skóry i paznokci.

Niedobór biotyny


Niedobór witaminy H w organizmie zdarza się rzadko, choć może wystąpić u osób, które stosują mało zróżnicowaną dietę. Sytuacja niedoboru pojawia się także podczas przyjmowania niektórych leków i nadużywaniu hormonów steroidowych. Za mała ilość biotyny skutkuje następującymi objawami:


  • problemy ze skórą (stany zapalne skóry, zmiany łojotokowe, liszaj, łuszczyca),
  • zapalenie spojówek,
  • wypadanie i przedwczesne siwienie włosów,
  • większa łamliwość paznokci,
  • senność, zmęczenie,
  • brak apetytu,
  • wymioty, biegunka.

Źródła witaminy B7 w codziennej diecie


Urozmaicony jadłospis to gwarancja, że dostarczasz organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych, czyli białek, tłuszczów, węglowodanów, a także witamin i składników mineralnych. Wśród naturalnych źródeł biotyny znajdują się:


  • warzywa – szpinak, marchewka, pomidory,
  • owoce – banan, arbuz, melon, brzoskwinie, winogrona, grejpfrut,
  • produkty pełnoziarniste – mąka pełnoziarnista, ryż brązowy,
  • mięso i ryby – wątróbka, sardynki, łosoś,
  • orzechy, migdały, drożdże i żółtko jaj.

Szukasz odpowiednio zbilansowanej diety dla siebie? Sprawdź ofertę cateringu dietetycznego, na przykład na stronie: https://www.maczfit.pl/szczecin/.


Biotyna w kosmetykach


Ze względu na swoje drogocenne właściwości witamina H wykorzystywana jest również w przemyśle kosmetycznym. Preparaty z biotyną poprawiają kondycję włosów, skóry i paznokci. Stymulują produkcję kreatyny, hamują nadmierną aktywność gruczołów łojowych, zapobiegają przetłuszczaniu i wypadaniu włosów. Witaminę H znajdziesz między innymi w:


  • kremach do cery dojrzałej i trądzikowej,
  • kremach do rąk,
  • szamponach i odżywkach do włosów,
  • tuszach do rzęs i preparatach do brwi,
  • odżywkach do paznokci.

Biotyna jest również składnikiem wielu suplementów diety na zdrowe włosy, skórę i paznokcie. Czy można przedawkować witaminę H? Jak dotąd nie stwierdzono takiej możliwości.

Artykuł sponsorowany





Źródło artykułu

Udostępnij