Autyzmnews.pl

Informacje, badania, aktualności o autyzmie

Aktualności

Nie jedz tego na kolację, bo nie zaśniesz. Zadbaj o dobry sen i energię o poranku. Co można jeść, a czego lepiej unikać na kolację?

Nie jedz tego na kolację, bo nie zaśniesz. Zadbaj o dobry sen i energię o poranku. Co można jeść, a czego lepiej unikać na kolację?


Prawidłowa higiena snu warunkuje właściwe funkcjonowanie organizmu. Niedostateczna ilość lub słaba jakość snu może zwiększać ryzyko wielu chorób, w tym nadciśnienia tętniczego i cukrzycy typu 2. Spożywanie niektórych produktów przed snem może znacząco zmniejszać stężenie melatoniny i tym samym utrudniać zasypianie. Sprawdź, które produkty mogą ułatwić zasypianie oraz zapewnić lepszy sen.

Sen jest jednym z najważniejszych czynników warunkujących prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że jego niedostateczna ilość oraz słaba jakość może skutkować poważnymi problemami zdrowotnymi. Chroniczny niedobór snu stał się jednym z najpowszechniejszych złych nawyków, szczególnie wśród młodych ludzi.

Aby skutecznie odpocząć i zregenerować organizm, człowiek potrzebuje ok. 7-8 godzin nieprzerwanego snu na dobę.

Te produkty mogą utrudniać zasypianie

Konsekwencją nieprawidłowej ilości snu może być:

  • wzrost apetytu i odkładanie się nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej,
  • obniżona odporność,
  • częste bóle i zawroty głowy,
  • rozdrażnienie i irytacja,
  • zaburzenia pamięci i koncentracji,
  • arytmia serca i wzrost ryzyka zawału oraz udaru serca,
  • obniżenie popędu seksualnego,
  • wzrost ryzyka rozwoju insulinooporności i cukrzycy typu 2,
  • zaburzenia nastroju i wzrost ryzyka rozwoju depresji,
  • zaburzenia wzroku, w tym podwójne widzenie i halucynacje.

Prawidłowo zbilansowana dieta może wspomagać wydzielanie melatoniny, czyli hormonu wspomagającego zasypianie. Kolacja powinna być lekkostrawna, zatem należy wyeliminować smażone i grillowane posiłki oraz zawierające duże ilości tłuszczu.

Ostatni posiłek należy zjeść najpóźniej 3 godziny przed snem, aby układ pokarmowy zdążył strawić pokarm przed nocnym odpoczynkiem.

Warto postawić na produkty zawierające tryptofan, ponieważ wspomaga on wydzielanie melatoniny i ułatwia zasypianie. Źródłem tego aminokwasu są:

  • mleko i produkty mleczne,
  • jajka,
  • banany,
  • mięso z piersi kurczaka,
  • sezam,
  • pestki dyni.

Sprawdź, które produkty mogą utrudniać zasypianie

Wideo



Źródło artykułu

Udostępnij