Autyzmnews.pl

Informacje, badania, aktualności o autyzmie

Aktualności

czym się różnią i którą wybrać? – Zdrowie Wprost



U niemal 90 procent Polaków występuje ryzyko niedoborów witaminy D. Pełni ona bardzo ważną rolę w organizmie, wzmacnia kości, zęby, stawy, wzmacnia odporność, chroni przed wirusami i infekcjami.


W aptekach znajdziemy wiele rodzajów suplementów i leków z witaminą D. Jak się w tym odnaleźć i jakie są różnice pomiędzy witaminą D a D3?

Czym jest witamina D?


Witamina D odpowiada za prawidłowy rozwój oraz funkcjonowanie układu kostnego w organizmie. Nazywana jest witaminą słońca, ponieważ promienie słoneczne są jej najlepszym źródłem.


Pod wpływem ich działania organizm zaczyna produkować witaminę D. Wystarczy w okresie letnim przez kilkanaście minut dziennie wystawiać się na słońce, by uzupełnić niedobory tej witaminy!

Korzyści zdrowotne


Prawidłowy poziom witaminy D wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Poprawia jego barierę ochronną, zwiększa wchłanianie wapnia, dzięki czemu wzmacnia kości, stawy i zęby, chroni przed rozwojem próchnicy. Dodatkowo wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego, poprawia krążenie i obniża poziom złego cholesterolu.

Właściwa podaż


Witamina D rozpuszcza się w tłuszczach, dlatego w pożywieniu jednym z najlepszych jej źródeł są tłuste ryby. Mniej witaminy znajdziemy w drobiu i mięsie. Niestety, samą dietą nie jesteśmy w stanie uzupełnić niedoborów witaminy D, dlatego lekarze zalecają suplementację.

Rodzaje suplementów i leków


W aptekach, a nawet w drogeriach, znajdziemy wiele produktów i suplementów diety oznaczonych jako witamina D, D2 lub D3.


Czym one właściwie się różnią? To witaminy, które wchodzą w skład witaminy z grupy D. Podobnie jak jest wiele rodzajów witamin z grupy B (np. witamina B2 czy B6), tak jest kilka rodzajów witaminy D.


Witamina D1, D2 i D3 różnią się pochodzeniem, czyli źródłem, za pomocą którego są dostarczane do organizmu.


  • witamina D zawiera kalcyferol i lumisterol

  • witamina D2 zawiera ergokalcyferol, występuje w drożdżach

  • witamina D3 zawiera cholekalcyferol, czyli pochodną cholesterolu i występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego


Spośród nich wszystkich wyłącznie witamina D3 jest naturalnie wytwarzana w organizmie, gdy wystawiamy go na działanie promieni słonecznych.

Różnice między witaminami


Witaminę D2 znajdziemy w produktach pochodzenia roślinnego, m.in. w grzybach, drożdżach i w fortyfikowanej żywności.


Witaminę D3 natomiast znajdziemy w produktach pochodzenia zwierzęcego, m.in. wspomnianych wyżej rybach, mięsie, jajach, maśle czy tłustym mleku. Uważa się, że to witamina D3 z żywności jest lepiej przyswajalna przez organizm. Również to właśnie ją dostarczamy skórze latem.


Jeśli więc kupujemy w aptece witaminę D, bezpiecznie i lepiej jest wybrać preparat oznaczony jako witamina D3, bo mamy pewność, że lepiej się przyswoi.

Suplementacja latem konieczna czy nie?


Obecnie uważa się, że suplementacja witaminy D powinna trwać przez cały rok, nawet latem. Powszechnie cierpimy na niedobory witaminy D, które mogą skutkować poważnymi konsekwencjami zdrowotnymi.


Większość czasu spędzamy w domach, nie wystawiamy się codziennie na działanie promieni słonecznych. Dotyczy to także dzieci, które są smarowane kremami z wysokim filtrem SPF50, a pomiędzy 11 a 16 spędzają czas w domach, chroniąc się przed upałem. Z tego względu pediatrzy zalecają maluchom przez cały czas suplementować witaminę D.

Czym grozi niedobór witaminy słońca?


Brak witaminy D to nie tylko słabe zęby, ale także często infekcje i niższa odporność. Osoby, które mają zbyt niski poziom witaminy D częściej chorują na infekcje górnych dróg oddechowych, są bardziej podatne na działanie wirusów i na choroby tarczycy.


Czytaj też:
Pigwa to polska cytryna, która wzmacnia odporność. Jak zrobić nalewkę z pigwy?
Czytaj też:
Najlepsze suplementy dla zdrowia mózgu polecane przez dietetyków
Czytaj też:
10 najzdrowszych superfood według naukowców z Harvardu





Źródło artykułu

Udostępnij