Autyzmnews.pl

Informacje, badania, aktualności o autyzmie

Aktualności

Częste objawy niedoboru B12: anemia, zmęczenie, uszkodzenie układu nerwowego, depresja. Witamina B12 w diecie 10.12.2022

Częste objawy niedoboru B12: anemia, zmęczenie, uszkodzenie układu nerwowego, depresja. Witamina B12 w diecie 10.12.2022


Witamina B12 jest niezwykle ważna dla naszego zdrowia. Jakie są symptomy niedoboru witaminy B12? Za co odpowiada witamina B12 w organizmie? W jakich produktach żywnościowych znajduje się witamina B12? Skąd niedobór witaminy B12? Kiedy potrzebna jest suplementacja witaminy B12?

Spis treści

Witaminy to związki chemiczne odgrywające olbrzymią rolę w naszym życiu. W organizmie sterują ogromną ilością procesów. Są odpowiedzialne za ich prawidłowy przebieg. Nazwę witamina wprowadził odkrywca witaminy B1 polski chemik Kazimierza Funk. Nie inaczej jest inaczej z inną witaminą z grupy B – witaminą B12, zwana też kobalaminą lub czerwoną witaminą. Substancja ta jest niezbędna przy powstawaniu krwi, ma wpływ na układ pokarmowy i psychikę. Niedobór witaminy B12 wywołuje anemię złośliwą, jest odpowiedzialny za trwałe uszkodzenia układu nerwowego.

Witamina B12 odpowiada m.in. za zdrowie psychiczne, układ pokarmowy i krwionośny.

Kobalamina usprawnia funkcjonowanie nerwów i uczestniczy w tworzeniu neuroprzekaźników, co bezpośrednio wpływa na psychikę. Witamina B12 odpowiada za syntezę serotoniny – hormonu szczęścia. Brak odpowiedniej ilości B12 odpowiada za zaburzenia tego neuroprzekaźnika, a to z kolei prowadzi do wahań nastroju i rozdrażnienia oraz depresji.

Witamina B12 (czerwona witamina) bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek. Jej niedobór będzie prowadził do anemii. Witamina B12 w krwiobiegu hamuje wzrost homocysteiny odpowiedzialnej za miażdżycę.

Witamina B12 odpowiada za przebieg procesów metabolicznych w komórkach i ich podział, a co za ty idzie przekazywanie energii i wzrost organizmu. Wpływa na funkcjonowanie układu immunologicznego człowieka;

SYMPTOMY NIEDOBORU WITAMINY B12

Najczęstsze objawy niedoboru B12 to: komplikacje w działaniu układu krwionośnego, demencja u osób starszych, chwiejność nastrojów, uczucie niepokoju, apatyczność i uczucie chronicznego zmęczenia.

Niedobór witaminy B12 objawiający się w zaburzeniach psychicznych to także: pogorszenie sprawności umysłowej, kłopoty z pamięcią, depresja, zaburzenia osobowości pacjenta.

Warto tu podkreślić, że pojawiające się z wiekiem problemy z jelitami i przyswajaniem witaminy B12, przyczyniają się do wystąpienia chorób związanych z demencją bądź starczym otępieniem.

Kolejne symptomy hipowitaminozy to:

  • duszności,
  • niskie ciśnienie krwi,
  • zawroty głowy,
  • drętwienia rąk i nóg,
  • osłabienia mięśni kończyn,
  • zapalenia skóry i jej żółte zabarwienie,
  • zaczerwienienia oczu i języka.

Brak witaminy B12 może też objawiać się wymiotami, biegunką.

Witaminy to substancje, których nasz organizm nie potrafi wytworzyć samodzielnie lub syntetyzuje je w zbyt małych ilościach. Witamina B12 występuje w dużych ilościach w produktach odzwierzęcych takich jak mleko, żółtko jaj, mięso, wątroba, nerki, ryby, ostrygi. Jednak nie wystarczy objadać się mięsem, żeby mieć wystarczającą ilość witaminy B12.

Witamina B12 jest wytwarzana także w niedużych ilościach w przewodzie pokarmowym przez bakterie jelitowe i błonę śluzową żołądka. Ponieważ produkują ją bakterie witaminę B12 nazywamy również „witaminą brudu”. Co ciekawe małpy żyjące dziko niejedzące mięsa nie mają problemu z niedoborem witaminy B12. Natomiast gdy trafią do ogrodu zoologicznego, gdzie panują sterylne warunki, zaczynają się kłopoty. Dzieje się tak ponieważ osobniki żyjące dziko nie przestrzegają zasad higieny i mają cały czas styczność z bakteriami występującymi z ich środowisku. Zdarza się, że wraz z owocem zjedzą też robaka. Tak więc higiena, chroniąca ludzi przed chorobami, przyczynia się do niedoboru B12.

WYSTĘPOWANIE WITAMINY B12

Witamina B12 nie występuje w produktach roślinnych. Produkty pochodzenia zwierzęcego zawierają najwięcej witaminy B12:

  • nerki i wątroby (cielęce, wołowe, drobiowe),
  • ryby i „owoce morza”,
  • jaja,
  • nabiał (mleko, jogurty naturalne, sery pleśniowe)

Wegańskim produktem bogatym w witaminę B12 są drożdże spożywcze. Można też pić napoje roślinne wzbogacone tą witaminą.

Niedobór witaminy B12 najczęściej wynika ze źle zbilansowanej diety. Często jest powiązany z chorobami jelit. Do hipowitaminozy przyczynia się również siedzący tryb życia i stosowania używek.

Już z poprzednich uwag można zauważyć, że grupom szczególnie narażoną na niedobory witaminy B12, a nawet jej brak, są weganie i wegetarianie ograniczający nabiał. Warto pamiętać o badaniach krwi i suplementacji witaminą B12 (otrzymywaną w sposób syntetyczny) oraz o tym, że odpowiednia flora bakteryjna w jelitach może dostarczyć nam tej witaminy.

Suplementowana witamina B12 powinna znaleźć się w diecie osób starszych, oraz tych którzy mają problemy z jelitami. Choroby jelit bezpośrednio przyczyniają się do zaburzeń wchłaniania witaminy.

Witamina B12 suplementowana w tabletkach powinna być w odpowiednia wysokiej dawce np. 500 μg oraz w postaci metylokobalaminy lub cyjanokobalaminy. Witamina B12 w zastrzykach domięśniowych podawana jest tylko w skrajnych przypadkach, takich jak osłabienie organizmu czy anemia.

Dzienne spożycie witaminy B12 zalecane przez Instytut Żywności i Żywienia:

  • dzieci (1-3 lata) – 0,9 μg/d;
  • dzieci (4-6 lat) – 1,2 μg/d;
  • dzieci (7-9 lat) – 1,8 μg/d;
  • dzieci i młodzież – 1,8 do 2,4 μg/d;
  • dorośli – 2,4 μg/d;
  • kobiety w ciąży – 2,6 μg/d;
  • kobiety karmiące piersią – 2, 8 μg/d.



Źródło artykułu

Udostępnij